Φωλιασμένο σχεδόν απαρατήρητο, στο τέλος του Μπάνσκο βρίσκεται μια από τις πιο εκπληκτικές εκκλησίες, όχι μόνο στην πόλη αλλά και στη χώρα.

Εκκλησία της Παναγίας στο Μπάνσκο

Η Παναγία Εκκλησία ή η Κοίμηση της Θεοτόκου χτίστηκε κατά το δεύτερο μισό του 18 ου αιώνα, έτσι ώστε να μπορούμε να απολαμβάνουμε σήμερα, και, έως ότου η εκκλησία της Αγίας Τριάδος χτίστηκε, είχε παίξει κάποιο ρόλο ενός ενοριακός ναός για τον τοπικό πληθυσμό.

Ωστόσο, η ιστορία του δεν ξεκίνησε τον 18ο αιώνα, αλλά ένα μεγάλο χρονικό διάστημα πριν από αυτό.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, στη θέση της σημερινής εκκλησίας υπήρχε ένας μεσαιωνικός χριστιανικός ναός, ο οποίος κατά πάσα πιθανότητα είχε κατεδαφιστεί κατά την οθωμανική εισβολή στη χώρα. Μια απόδειξη για την ειλικρίνεια αυτής της δήλωσης είναι τόσο οι πέτρινους τοίχους που βρέθηκαν – πάχους 1,2 μέτρων (στυλ κατασκευής που ήταν χαρακτηριστικό της περιόδου πριν από την οθωμανική εισβολή) όσο και τα πέτρινα μπλοκ που είχαν ξαναχρησιμοποιηθεί στο κτίριο του παρόντος ναού.

Σε ορισμένα από αυτά τα πέτρινα τετράγωνα, οι ερευνητές βρήκαν μια επιγραφή των ετών 1959, 1711, 1773, 1774, η οποία αποκαλύπτει πολλές ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες για την αρχιτεκτονική του κτιρίου της ίδιας της εκκλησίας.

Χάρη σε αυτές τις επιγραφές, που έφυγαν οι οικοδόμοι της μονόπλευρης, μονής εκκλησίας, γίνεται σαφές ότι το κτίριο του νότιου και του ανατολικού τείχους ολοκληρώθηκε το 1953. Από την επιγραφή μεταξύ του νάρθηκα και του ναού, εμείς βρείτε το διαχωριστικό τοίχωμα ανεγέρθηκε το 1774 από τον Χατζή Γιοάν. Την ίδια χρονιά η εκκλησία ανακατασκευάστηκε και προσαρτήθηκε σε αυτήν νάρθηκας.

Όταν ανεγέρθηκε η εκκλησία, το Μπάνσκο δεν υπήρχε ακόμη ως οικισμός. Στην περιοχή, υπήρχαν πολλές μικρές γειτονιές που βρίσκονταν ψηλά στο βουνό, απομονωμένες μεταξύ τους. Μόνο μια γειτονιά βρισκόταν στο χαμηλό και ακριβώς εκεί, στο Buga Mahala, η Εκκλησία της Κοίμησης της Θεοτόκου είχε βρει τη θέση της.

Στην πραγματικότητα, η επιλογή του τόπου για την κατασκευή του ναού δεν είναι τυχαία καθόλου. Οι οικοδόμοι απλά επέλεξαν ένα μέρος που περιβάλλεται από ψηλά, αιωνόβια δέντρα, τα οποία κάλυπταν το ναό του Θεού και εξασφάλιζαν την προστασία του σε αυτές τις ταραγμένες και επικίνδυνες εποχές.

Η ιστορία της εκκλησίας είναι πραγματικά ενδιαφέρουσα, αλλά ακόμα πιο ενδιαφέρουσα (και μη τυποποιημένη) είναι η αρχιτεκτονική της.

Η εκκλησία της Παναγίας είναι βαθιά «θαμμένη» στη γη (όπως σύμφωνα με τις απαιτήσεις των Τούρκων οι χριστιανικοί ναοί δεν πρέπει να ανεβαίνουν ψηλότερα από τα τζαμιά). Ο ναός είναι μονόχωρος, με οροφή διπλής όψης. Κατασκευάστηκε από τούβλα και πέτρες και η λεγόμενη «κυψελοειδής δομή» μπορούσε να δει σε μέρη.

Εκκλησία της Κοίμησης της Θεοτόκου στο Μπάνσκο

Τα τείχη στο μήκος του ναού φτάνουν σε ύψος 2 μέτρων και τα πλάτη φτάνουν τα 4 μέτρα. Στους ανατολικούς και δυτικούς τοίχους, υπάρχουν μικρά ανοίγματα (εγκοπές), και τα μόνο παράθυρα είναι αυτά στο νότιο τοίχο της εκκλησίας.

Οι εισόδους είναι δύο – δυτικά και νοτιοανατολικά. ένα από αυτά είναι κατασκευασμένο από συμπαγές σίδερο, ενώ το άλλο είναι ξύλινο και καλύπτεται με μεταλλικές λωρίδες και διακοσμημένο με μεταλλικά νύχια.

Η αψίδα είναι μικρή και στενεύει προς τα πάνω, και ο ναός και ο νάρθηκας χωρίζονται από έναν τριών θυρών τοίχο.

Ένα ενδιαφέρον γεγονός για το κτίριο του Ναού είναι ότι οι οικοδόμοι έφτιαξαν για πρώτη φορά το κεντρικό κτίριο και μόνο αργότερα ολοκληρώθηκε ο βωμός. Γιατί αυτή η μέθοδος κατασκευής είχε επιλεγεί, σήμερα μπορούμε μόνο να μαντέψουμε, αλλά πιθανότατα, δεν θα μάθουμε ποτέ τι είχε προκαλέσει αυτή την απόφαση.

Αυτό που εντυπωσιάζει περισσότερο στη μικρή εκκλησία είναι η μοναδική ξυλογλυπτική του εικονοστασίου της καρέκλας του επισκόπου. Τα στολίδια των λουλουδιών, των πτηνών, των ζώων, των αμπέλων και των τριαντάφυλλων γεμίζουν με τόσο μεγάλη φινέτσα, αίσθηση λεπτομέρειας και υπομονή που ο Καθηγητής Μπόζκοφ το αποκαλούσε «παππού τουρπεν».

Η άποψη των εμπειρογνωμόνων είναι ότι αυτό το απίστευτο έργο τέχνης είναι του Master of the Debar Art School, δεδομένου ότι τότε μόνο οι εκπρόσωποι της Σχολής Ζωγραφικής Εικονογράφησης έκαναν ξυλογραφία.

Το στυλ του άγνωστου δασκάλου, οι ειδικοί βρίσκουν στη χειροτεχνία του τέμπλου στην εκκλησία του Αγίου Γεωργίου στην περιοχή του Παζαρτζίκ, καθώς και στο τέμπλο της εκκλησίας του Παναγίου Τάφου στο Ερημητήριο του Αγίου Λουκά στην Μονή της Ρίλας.

Είναι ενδιαφέρον ότι το τέμπλο δεν ταιριάζει με τις διαστάσεις της Εκκλησίας, οπότε η νότια πλευρά έπρεπε να επεκταθεί περαιτέρω.

Οι εικόνες που υπήρχαν στην Εκκλησία της Παναγίας έγιναν από δύο μεγάλους δασκάλους από τη διάσημη Σχολή Καλών Τεχνών Μπάνσκο – Τόμα Βισάνοφ – Μόλερα (ο ιδρυτής της Σχολής Ζωγραφικής Εικόνας Μπάνσκο) και ο γιος του Ντίμητερ Μολερόφ.

Δυστυχώς, το 1958 ξέσπασε πυρκαγιά στον ναό, ο οποίος κατέστρεψε πολλές από τις εικόνες και μέρος του τέμπλου. Μετά τη φωτιά, μόνο δύο από τις εικόνες παρέμειναν – «St. Τον Ιβάν Ρίλσκι και την εικόνα της Παναγίας, τα υπόλοιπα εικονίδια χρειάζονταν αποκατάσταση, οπότε απομακρύνθηκαν και αντικαταστάθηκαν από τα αντίγραφα τους.

Υπάρχουν ισχυρισμοί ότι το 1930, μέρος του τέμπλου στη νότια πλευρά αποσυναρμολογήθηκε και εξαφανίστηκε κρυφά στο εξωτερικό για πώληση, στη συνέχεια αντικαταστάθηκε από εικονοστάσιο από άλλη εκκλησία, αλλά οι ισχυρισμοί αυτοί δεν έχουν αποδειχθεί.

Αξίζει να επισκεφθείτε την εκκλησία της Παναγίας στο Μπάνσκο, οπότε μην παραλείψετε να απολαύσετε την απίστευτη ιστορία και την αρχιτεκτονική της, ενώ επισκέπτεστε την πόλη.

Πώς να φτάσετε στο Ναό;

Αναφέραμε ότι η Εκκλησία βρίσκεται στο Buga Mahala (συνοικία Buga), που στο παρελθόν ήταν η μόνη γειτονιά στους πρόποδες του βουνού. Σήμερα το Buga Mahala παρέμεινε στο τέλος της πόλης και η ίδια η Εκκλησία βρίσκεται στο κοιμητήριο του Μπάνσκο.

Ναός της Κοίμησης της Θεοτόκου στο Μπάνσκο

Αν είστε φιλοξενούμενος του Lucky Bansko Hotel, για να φτάσετε στην εκκλησία της Παναγίας, είναι λιγότερο από ένα τρία λεπτά με το αυτοκίνητο.

Η Εκκλησία είναι ανοιχτή και λειτουργική, έτσι ώστε όχι μόνο να τη βλέπετε αλλά και να μπορεί να ανάψει ένα κερί, να προσευχηθεί στον Θεό για την υγεία των συγγενών σας (ή να προσκυνήσει τους νεκρούς).

Η εκκλησία είναι ανοιχτή καθημερινά.

Τι άλλο να δείτε στο Μπάνσκο;

Η εκκλησία της Αγίας Τριάδος

Η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι ένα από τα σύμβολα της πόλης και ένα από τα πρώτα αξιοθέατα που επισκέπτεται κάθε τουρίστας. Η εκκλησία χτίστηκε το 1835 και ολόκληρος ο πληθυσμός του Μπάνσκο έλαβε μέρος στη χρηματοδότηση και την ανέγερσή του.

Η εκκλησία είναι τρίκλιτη ψευδοβασιλική που εντυπωσιάζει με διαστάσεις μήκους 35 μέτρων και πλάτους 22,5 μέτρων.

Τα ξυλόγλυπτα, η διακόσμηση (και μάλλον το αμμπο και το τέμπλο) έγιναν από τον Βελιάν Ογκνέβ, και οι περισσότερες εικόνες έγιναν από τον Δημήτρη Μολερόφ.

Η εκκλησία της Αγίας Τριάδας βρίσκεται στο κεντρικό τμήμα της πόλης και είναι ανοιχτή καθημερινά από τις 7:30 π.μ. έως τις 5:30 μ.μ. Δεν υπάρχει τέλος εισόδου.

Σπίτι-μουσείο ‘Nikola Vaptsarov’

Αυτό είναι ένα από τα μεγάλα αξιοθέατα του Μπάνσκο, το οποίο αξίζει να επισκεφθείτε. Το σπίτι βρίσκεται στην πλατεία της πόλης. Οργάνωση σε δύο ορόφους είναι η έκθεση του μουσείου που αναφέρει τη ζωή και τη δραστηριότητα του ποιητή που γεννήθηκε και μεγάλωσε σε αυτό το σπίτι.

Το σπίτι-μουσείο «Nikola Vaptsarov» είναι ανοιχτό καθημερινά και οι ώρες λειτουργίας είναι από τις 8:00 π.μ. έως τις 5:30 μ.μ. Η τιμή του εισιτηρίου είναι 3 ευρώ για τους ενήλικες. Υπάρχουν εκπτώσεις για παιδιά και φοιτητές.

Το σπίτι του Βέλιαν

Το σπίτι είναι από την εποχή της Αναγέννησης και έχει την τυπική αρχιτεκτονική της εποχής του.

Ήταν ένα δώρο από τους κατοίκους του Μπάνσκο να κυριαρχήσει ο Βέλιαν Ογκνέφ που είχε ζωγραφίσει την εκκλησία της Αγίας Τριάδας.

Ο δάσκαλος δέχτηκε το δώρο από τους κατοίκους του Μπάνσκο, με ευγνωμοσύνη, και γύρισε το σπίτι σε ένα πραγματικό έργο τέχνης ζωγραφίζοντας αυτό τόσο μέσα όσο και έξω.

Οι ώρες λειτουργίας του Σώματος του Βέλιαν είναι από τις 9:00 π.μ. μέχρι τις 12:00 και από τις 14:00 μέχρι τις 5:00 μ.μ. Σάββατο και Κυριακή – κλειστά. η τιμή του εισιτηρίου είναι 3 λέβα. Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα για το αρχιτεκτονικό και εθνογραφικό μουσείο, μπορείτε να πληρώσετε για μια καθοδηγούμενη διάλεξη, το κόστος της οποίας είναι 2 λέβα.

Σπίτι-μουσείο «Neofit Rilski»

Ο Neofit Rilski γεννήθηκε και έζησε σε αυτό το σπίτι μέχρι το 1811. Το σπίτι του πατριώτη έχει διατηρηθεί στην αυθεντική του μορφή και θα είναι ενδιαφέρον να μάθετε λίγο περισσότερο για τις πράξεις του. Οι ώρες λειτουργίας του αρχιτεκτονικού ιστορικού μνημείου είναι: 9.00 π.μ. έως 12.00 μ.μ. και 2 μ.μ. έως 5 μ.μ. καμία ημέρα κλεισίματος. Το ποσό συμμετοχής είναι 3 leva και μια καθοδηγούμενη διάλεξη – 2 leva.

Πνευματικο-ιστορικό κέντρο «Paisiy Hilendarski»

Παρόλο που το κτίριο χτίστηκε μόλις το 2008, αναδημιουργείται πλήρως το κελί στο οποίο ζούσε ο Paisiy Hilendarski και έγραψε την «ιστορία της Σλοβενίας-Βουλγαρίας». Το πνευματικό-ιστορικό κέντρο χτίστηκε στον τόπο όπου ήταν το σπίτι του Paisiy. Η ιστοσελίδα είναι ανοιχτή από τις 9:00 π.μ. έως τις 1:00 μ.μ. και από τις 2:00 μ.μ. έως τις 5:30 μ.μ. Δεν υπάρχει ημέρα κλεισίματος.

Αυτές οι τοποθεσίες είναι μερικές από τις 100 εθνικές τοποθεσίες και αν έχετε ένα Βιβλίο Τουρισμού, μπορείτε να πάρετε μια σφραγίδα στην επίσκεψή σας. Η σφραγίδα του Σπιτιού του Βιλιάν και του μουσείου Neofit Rilski είναι στο σπίτι-μουσείο «Nikola Vaptsarov», και η σφραγίδα της εκκλησίας της Αγίας Τριάδας μπορείτε να φτάσετε στην ίδια την εκκλησία.

Ορόσημα κοντά στο Μπάνσκο

Baykusheva Fir

Αυτό είναι το παλαιότερο δέντρο της Βουλγαρίας και αξίζει να το απολαύσετε 8 χιλιόμετρα από το Μπάνσκο. Το αιωνόβιο δέντρο είναι ηλικίας 1300+ ετών και έχει εντυπωσιακές διαστάσεις με περιφέρεια 7,8 μέτρων, ύψους 26 μέτρων και διάμετρο 2,48 μέτρων.

Η πόλη χωρίς ονόματα

Αν περπατήσετε από το Μπάνσκο στην κατεύθυνση του Dobrinishte, σχεδόν στα μισά του δρόμου μεταξύ των δύο πόλεων, θα δείτε το σημάδι της Βασιλικής της Αχμεντρίνας και εάν συνεχίσετε στο δρόμο για τον Άγιο Νικόλαο θα φτάσετε στο Χωρίς όνομα. Η πόλη ανακαλύφθηκε κατά λάθος κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων αποκατάστασης του παρεκκλησίου ‘Αγ. Nicholas ‘, που βρίσκεται στο λόφο με το ίδιο όνομα.

Αποδείχθηκε ότι κάτω από το λόφο υπήρχε μια μεγάλη, αρχαία πόλη που βρίσκεται σε μια έκταση 25 – 30 στρεμμάτων. Δεδομένου ότι οι αρχαιολόγοι δεν έχουν βρει τίποτα μέχρι στιγμής για να τους καθοδηγήσουν στο όνομα της πόλης, παρέμεινε γνωστός ως Townless Town.